Ratamestarin lausunto

Nyt mennään kaasupohjassa lähdöstä maaliin saakka. Kilpailumaasto on erittäin nopeaa kangasmaastoa. Matkavauhtia saattavat hidastaa satunnaiset suoalueet, mutta esim. kivikoista ei kannata murehtia. Tämä on "nilkkaystävällistä" maastoa. Kilpailu-alueen kivet ovat laskettavissa kahden käden sormilla, joista matkan varrella saatat nähdä ehkä yhden kiven.

Korkeuserot ovat maltilliset ja näkyvyys on pääasiassa loistavaa. Kartoittajasta voi todeta sen, että suht mataliakin korkeuseroja on kuvattu karttaan. Maaston pinnanmuotojen hahmottamisessa auttaa kuitenkin edellä mainittu avoin maasto. Kun paikoin epämääräisen matalat ja harvat korkeuskäyrät vielä mutkittelevat, on kartanluku viimeistään silloin suositeltavaa virheiden välttämiseksi. Sarjasta riippuen maastosta löytyy myös pari tiheämpää aluetta, jolloin on syytä pitää suunnistuspaletti kasassa.

Suunnistus tulee siis olemaan vauhdikasta ja suoraviivaista. Pituudeltaan radat on pyritty suunnittelemaan paikallisen yleisen kuntotason mukaan. Kovempi kuntoinen paikallinen tai vieraileva tähti saattaa alittaa keskimatkan ohjeajat reilusti.

Tällaista maastopohjaa on harvemmin Kannuksen Ura tarjonnut ja tätäkin herkkua piti hakea Kälviän puolelta. Nyt siis kannattaa tulla testaamaan miten nastari liikkuu!

Terveisin,
Mikko Mäki-Ullakko
Ei nyt mestari, mutta ratojen suunnittelija